Asset Publisher Asset Publisher

N. Gołąbki: Aktywne ferie

Dnia 27 stycznia br, w pierwszy dzień ferii zimowych, przy Szkole Podstawowej im. Marii Skłodowskiej-Curie w Szczepanowie odbyły się szkolne warsztaty pn. „Tajemnicze ptaki”.

Projekt jest kontynuacją zrealizowanego w 2017 roku pomysłu - Tajemniczy ogród (podczas trwania, którego założony został w szczepanowskim parku parafialnym sad ze starymi odmianami drzew owocowych) oraz projektu z 2019 roku - Tajemnicze owady (zamontowane wtedy zostały hotele dla owadów i posadzone rośliny miododajne).

Pomysłodawcami zajęć jest leśno-nauczycielskie małżeństwo Małgorzaty i Jacka Piskorskich. Nauczycielka biologii i leśniczy Leśnictwa Szczepanowo wspólnie realizują pasje, chcą się nimi dzielić się z najmłodszymi. Stąd pomysł na cykl innowacyjnych warsztatów. Sposób pozyskania na ten cel pieniędzy - inicjatywa lokalna przy wsparciu Gminy Dąbrowa - uczy samorządności i tego, że mając dobry pomysł możemy zmieniać rzeczywistość wokół nas.

Celami ogólnymi warsztatów są: integracja lokalnej społeczności, kształtowanie postaw zaangażowania społecznego i dbanie o dobro wspólne, nauka skutecznego działania, redukcja ryzyka pojawiania się zachowań negatywnych i poczucie osobistej satysfakcji.    

Warsztaty „Tajemnicze ptaki” skierowane były do dzieci w wieku szkolnym, trwały jeden dzień, właśnie w czasie ferii zimowych. Zostały dostosowane do pory, kiedy to powinno się dokarmiać ptaki. Podczas zajęć przy szkole postawiony został duży karmnik dla ptaków i tablica edukacyjna z wizerunkiem gatunków ptaków zalatujących do miejsca dokarmiania.

Oprócz tego dzieci wykonały rożki z karmą dla skrzydlatych przyjaciół. Zostały one następnie wyłożone w karmniku. Odbyło się również spotkanie z fotografem przyrody, który opowiedział o swojej pasji. Dzieci oglądały również bajki, których bohaterami są ptaki. Na dłuższą chwilę edukacyjna salka rozbrzmiewała ich świergotem, niecierpliwym zainteresowaniem młodzieży.  

Zajęcia z takimi edukatorami uczą odpowiedzialności, konsekwencji i systematyczności w dbaniu o nową przestrzeń. Wprowadzenie świeżych elementów na terenie szkoły: karmnika i tablicy edukacyjnej, wzbogaciło to miejsce. Teraz może być przez kolejne grupy wykorzystywane dla celów dydaktycznych, z pożytkiem dla przyrody i samej szkoły.

Placówka jest oczywistym miejscem do prowadzenia takich zajęć i obserwacji, zapewnia dzieciom osobisty udział w zagospodarowaniu przestrzeni wokół niej. To aktywizuje młodego człowieka, jest cenne poznawczo. Właśnie na to kładzie się szczególny nacisk we współczesnej nauce szkolnej. Tworzona jest nowa przestrzeń edukacyjna, która będzie wykorzystywana w ramach lekcji biologii i przyrody.

Współpraca leśno-nauczycielskiego duetu jest przykładem lokalnego inkubatora przedsiębiorczości, pobudzania aktywności na rzecz edukowania najmłodszych. Miejscowa szkoła łącząc własne kadry i zaplecze, programy edukacyjne, z pasjami leśniczego ze Szczepanowa pokazuje, jak można wykorzystać kapitał ludzki. To pokazuje, jak wiele robią nauczyciele i leśnicy dla dobra swych wychowanków i otaczającej przyrody.

Małgorzata i Jacek Piskorski

Szczepanowo